Articole asemănătoare

Portretul moldoveanului din 2016, desenat din statistici

Moldovenii fac cumpărături online. Sau nu?

Magenta a făcut matematica: cum și cât ulei vegetal consumă moldovenii anual

Moldova înseamnă oameni ospitalieri, bucate tradiționale gustoase și vinuri, desigur. Această descriere s-a întipărit bine și e repetată automat de fiecare dintre noi când suntem întrebați de țara noastră. În același timp, dacă ar fi să parafrazăm o regulă de aur a vânzărilor, cel mai bine se cumpără ceea ce și vânzătorului îi place. Atunci publicitatea vine din convingere și este mai reușită. Corelând cele două adevăruri, Magenta Consulting a decis să efectueze o cercetare de marketing pentru a vedea cât de bine își cunosc moldovenii vinurile locale la sticlă, pe care le preferă și cât de des le pun chiar ei pe masa lor.

Vinul îmbuteliat este o băutură specială

Se pare că pentru noi, moldovenii, vinul, mai ales cel îmbuteliat, într-adevăr este o băutură deosebită. Un deliciu care merită a fi servit în zi de sărbătoare, cu bucate alese și oaspeți în jurul mesei. 73% din respondenții sondajului Magenta Consulting au indicat că pun vin îmbuteliat pe masă la ocazii de zi de naștere, nuntă, cumetrie sau când așteaptă musafiri.

Vinul este și un bun cadou. 20% dintre participanții la cercetarea despre vinurile îmbuteliate îl cumpără pentru a-l dărui. Iar toate acestea, reconfirmă într-o oarecare măsură faima de oameni ospitalieri a moldovenilor și ceea ce ne caracterizează “dorința de a ne împărți cu tot ce avem mai bun” sau ceea ce alții numesc “fală”.

Fig. 1: Scopurile de procurare a vinului îmbuteliat, N=670, %

*La această întrebare au răspuns doar persoanele care cumpără vin

Faptul că vinul îmbuteliat e o băutură deosebită, este confirmat și de frecvența consumului acestuia. Cea mai mare parte dintre respondenți servesc vin mai rar decât o dată la 2-3 luni:

  • 32% beau vin îmbuteliat mai rar decât o dată la 2-3 luni
  • 13% o data la 2-3 luni
  • 13% o data pe lună.

Doar 1% îndrăznește, sau își permite, să-și toarne în cupe elexirul zeilor în fiecare zi. O pătrime nu consum vin deloc și 17% îl consumă mai des decât o dată pe lună, însă nu chiar zilnic.  

Totuși, suntem conservatori?

Potrivit datelor sondajului realizat de Magenta Consulting putem presupune că încă mai suntem un popor tradiționalist și acceptăm mai greu tot ceea ce e nou. Probabil, din acest motiv cea mai mare parte a respondenților au numit mărcile care au deja o vechime considerabilă pe piața vinurilor din Moldova. Brandurile mai noi, cum ar fi Vinăria din Vale, Mimi, Et Cetera, unele dintre ele apreciate cu premii, dar și de consumatorii de peste hotare, par a fi mai puțin cunoscute la noi. Deși, e foarte probabil, că baza lor de clienți locali, se construiește în jurul consumatorilor mai tineri, de 19-35 de ani, care se încadrează în young adult marketing — atrași de ideea de comunitate promovată de vinificatori, de posibilitatea de a cunoaște cum este produs vinul și chiar de a participa la colectarea strugurilor. În același timp, cercetările de marketing au demonstrat că obiceiurile și preferințele de consum formate în perioada adolescenței, rămân neschimbate de-a lungul anilor. Anume din acest motiv, cei care am prins timpurile, ne amintim cu nostalgie de apa carbogazoasă Tarhun, înghețata Eschimo sau muzica formației Nirvana. Și tot din acest motiv, companiile încearcă să-și atragă clienții prin programe pentru tineri, de genul burselor de studii, a pachetelor de servicii destinate lor, etc.

Totodată, 33% dintre respondenți nu au indicat o marcă anume, dar tipul vinului preferat — Merlot, Cabernet Sauvignon, etc. Acest lucru ar putea semnifica faptul că  vinul în vrac este la fel de apreciat la noi, iar consumatorul este obișnuit să consume vinul de casă, este mai puțin informat (sau în termenii de marketing ”mai puțin educat”), iar vinul îmbuteliat procură în primul rând pentru ocazii, orientându-se primordial după soi și tip și nu atât după marcă.

Fig. 2: Notorietatea spontană a mărcilor de vin îmbuteliat, N=1104, %

*Notorietatea spontană = cunoașterea mărcilor neasistată de către operator de interviu, când respondentul răspunde liber la întrebarea ”Ce mărci de … cunoașteți?”, fără a avea variante de răspuns

Cât privește locurile de unde cumpărăm vinurile, supermarketul este pe picior de egalitate cu magazinele specializate. On-line, de pe site-urile firmei cumpără doar 0.4% din respondenți.

Fig. 3: Locul de procurare a vinurilor îmbuteliate, N=1104, %

VIDEO

___________________________________________

Metodologie: Sondajul despre consumul de vinuri a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial pe 1104 de respondenți. Cercetarea este reprezentativă la nivel național cu o marja de o eroare de 2,9% la un interval de încredere de 95%.

Perioada de colectare: 20-29 ianuarie 2015.