Articole asemănătoare

Moldovenii fac cumpărături online. Sau nu?

Magenta a făcut matematica: cum și cât ulei vegetal consumă moldovenii anual

Prea bolnăvicioși sau perfect sănătoși: 93% de moldoveni merg la farmacii

La fel ca și în 2015, pe parcursul anului 2016, Magenta Consulting a stat cu ochii pe moldoveni. Am aflat care sunt prioritățile moldovenilor în viață, în ce relație sunt cu ciocolata, cu medicamentele homeopatice și cu magazinele online. În acest text vom încerca să creionăm, din statistici, portretul moldoveanului din anul 2016.

Cariera e pe primul loc, copiii - pe ultimul. Cum ne etalăm prioritățile?

Am întrebat moldovenii ce ar trebui să fie mai important pentru un tânăr: studiile, afacerile, un job sau familia și copiii. Studiul a demonstrat că bărbații sunt pentru dezvoltarea profesională, pe când femeile - pentru căsnicie. O majoritate impunătoare de moldoveni, 84%, consideră că un tânăr, în primul rând, trebuie să-și facă studiile superioare. Totodată, nașterea unui copil a fost plasată de moldoveni pe cel de-al șaselea și al șaptelea loc, cu o pondere de 26% și, respectiv, 32%.

Această tendință de a amâna nașterea unui copil a fost confirmată și de un alt sondaj, care a stabilit că 30% dintre moldoveni nu sunt părinți, iar majoritatea celor ce au copii o constituie moldovenii cu vârsta trecută de 30 de ani. Părinții de copii minori, pentru a petrece timpul împreună, aleg cel mai des să meargă în vizită la bunici sau la rude, sau să privească desene animate, 9 din 10 părinți pentru fiecare activitate.

I-am întrebat pe părinții din Republica Moldova și despre activitățile pe care le fac copii lor în timpul vacanțelor. Aceștia au afirmat că băieții sunt încurajați de părinți să facă sport, să lectureze cărți și să practice jocuri în aer liber - ocupații care, cred moldovenii, sunt potrivite și pentru fete. De asemenea, în cazul fetelor, părinții consideră că e binevenit ca mamele să fie ajutate de fiicele lor la treburile casnice.

Moldovenii investesc în imobil și îl repară periodic, dar cu economie. Cum consumăm?

Am fost curioși să aflăm ce ar face moldovenii dacă ar câștiga un milion de lei la loterie. Astfel, o treime dintre moldoveni a răspuns că, în primul rând, ar investi câștigul într-o locuință sau într-un automobil – 33%, 18% ar investi într-o afacere, iar 11% din respondenți ar investi în amintiri – ar pleca să călătorească. Chiar dacă moldovenii investesc constat pentru întreținerea imobilului său - prioritatea numărul unu, majoritatea face lucrările de reparații fără a apela la specialiști, chiar și atunci când e vorba de instalațiile sanitare sau alte lucrări complexe.

Pe de altă parte, noi suntem poporul care pe masa pentru musafiri pune tot ce are mai bun și, preferabil, branduri autohtone. Dacă un străin ar ajunge să fie invitatul unui moldovean, din băuturi ar vedea pe masă vinuri de la Cricova, divin de la Kvint sau Călărași, sucuri de la Orhei-Vit, apă de la OM sau Gura-Căinarului.

Avem televizoare, dar nu suntem influențați de publicitate. Cum cheltuim?

Chiar dacă 95% dintre moldoveni au cel puțin un televizor în gospodăria lor, îl privesc, în medie, câte 2,7 ore pe zi, iar 35% nu schimbă postul TV atunci când intervine pauza de publicitate. Deciziile de cumpărare nu sunt influențate de publicitate - declară 8 din 10 moldoveni. . Cu toate acestea, moldovenii, înainte de a face o cumpărătură, preferă să se documenteze pe internet și să analizeze părerile de pe forumuri și din recenzii.

Astfel, rezultatele sondajului realizat de Magenta arată că jumătate dintre cei care se documentează despre telefoanele și electrocasnicele pe care și le doresc, folosind internetul, le-au cumpărat cel puțin o dată din magazinele online, câte 14% pentru fiecare categorie. Mulți sunt și cei care își reînnoiesc garderoba online, 13% cumpără haine de pe internet și 10% - încălțăminte.

Credem în farmacii, mai puțin în medici. Cum ne tratăm?

În timp ce savanții din domeniul medicinii continuă să facă cercetări asupra evoluției virusului de gripă, ”savanții” de la Magenta Consulting au realizat un studiu care a aflat starea de sănătate a moldovenilor și felul în care ei au grijă de aceasta. Așadar, 10% din intervievați au afirmat că vizitează medicul cu regularitate, chiar dacă se simt bine, 13% - consultă medicul periodic pentru că suferă de boli cronice. 57% din moldoveni nu văd necesitatea să calce peste pragul policlinicilor atât timp, cât se simt bine, iar 20% din respondenți au recunoscut că nu consultă medicul, chiar dacă se simt rău.

Cu toate că nu se folosesc de serviciile medicinii tradiționale, moldovenii nu au încredere nici în cea netradițională și medicamentele homeopatice - 69% din moldoveni nu sunt familiarizați deloc cu termenul de medicină homeopatică. Astfel, pentru a se trata, moldovenii merg la farmacii - 93%. Peste o treime din populație cumpără medicamente o dată pe lună și mai rar, iar 28% din respondenți susțin că merg la farmacie de câteva ori în decursul unei luni.

Preferăm ciocolata, dar moderat. Cum mâncăm?

Aproape fiecare al treilea moldovean cumpără ciocolată săptămânal. Ponderea moldovenilor care se aprovizionează cu ciocolată lunar se ridică la 40%. De menționat este că, atât în lunile calde ale anului, cât și în cele reci, ciocolata este procurată de aceeași categorie de moldoveni. Chiar dacă ciocolată se regăsește în fiecare al treilea coș din supermarketurile din țară, cantitățile în care aceasta este cumpărată sunt moderate - la limita recomandată de medici.

Medicii mai recomandă să consumăm minim 2 litri de apă pe zi, în acest sens, am vrut să vedem cât de multă apă se cumpără în magazinele din țară. Rezultatele studiului au demonstrat că, în perioada caldă a anului, fiecare al treilea moldovean cumpără apă îmbuteliată cel puțin de 1-3 ori pe săptămână.

În lunile fierbinți, 14% cumpără apă îmbuteliată zilnic, iar circa 19% - de 1-2 ori pe lună. Dacă analizăm răspunsurile respondenților pentru perioada rece a anului, observăm că numărul moldovenilor care procură apă îmbuteliată zilnic scade de circa 3 ori față de perioada caldă a anului.

Epilog

Moldoveanul anului 2016 investește în imobile și afaceri, pune pe prim plan cariera și pe ultimul - copiii. Moldoveanul acestui an nu are încredere în doctori, dar nici în medicina netradițională, consumă ciocolată cu cap și bea de trei ori mai multă apă vara. Noi, moldovenii lui 2016, nu ne lăsăm păcăliți de publicitate și continuăm să migrăm spre digital. Cum sunt moldovenii în 2017, echipa Magenta Consulting va afla prima.