Articole asemănătoare

Portretul moldoveanului din 2016, desenat din statistici

Moldovenii fac cumpărături online. Sau nu?

Magenta a făcut matematica: cum și cât ulei vegetal consumă moldovenii anual

Știrile despre încălcările circulației rutiere și accidente pe care le aflăm în fiecare zi la televizor, ne pun pe gânduri doar dacă circumstanțele sunt neobișnuite și numărul de victime e mare. În rest, TV-ul își asigură audiența, poliția își completează statisticile, iar noi continuăm să încălcăm. Pentru că e simplu. În caz că suntem prinși, ne înțelegem cu cine trebuie și se rezolvă.

Credem ce spun datele oficiale? Conform datelor Biroului Național de Statistică, livrate de Poliția Rutieră, nu avem motive să ne facem prea multe griji. Pe an ce trece, s-ar părea că devenim tot mai atenți la trafic. În anul 2011, în întreaga țară s-au înregistrat aproximativ 8 accidente pe zi, soldate cu 433 pietoni sau pasageri decedați. Iar numărul acestora a și scăzut față de 2010, când s-au produs 2930 de impacturi de mașini.

Un pic mai rău stăm în ceea ce ține de cauzele producerii acestora - încălcările circulației rutiere. În 2012 numărul lor a constituit mai mult de jumătate din totalul contravențiilor - 56,4%, înregistrând și o creștere de mai mult de 18%.  

Cel mai des, am uitat că roșu înseamnă "stop", să ridicăm piciorul de pe accelerație și regula nr. 1 de la școala de șoferi - înainte de toate, să ne prindem centura de siguranță. În stare de ebrietate, au fost prinși doar 753 de șoferi.

Sursa: Biroul Național de Statistică

Cum ne vedem în comparație. Fără prea multă analiză, s-ar părea că nici la nivel mondial nu avem motive să ne îngrijorăm. Nu facem parte din țările lumii a treia și nici nu ne aflăm în Asia de Sud - Est sau Africa, unde se înregistrează cele mai mari rate de deces din cauza accidentelor rutiere, peste 30 la 100.000 de locuitori, conform Băncii Mondiale. La acest capitol, Moldova se oprește la jumătate, cu 15 decese la 100 de mii locuitori.

Magenta Consulting a decis, însă, să selecteze și să analizeze datele pentru spațiul geografic european. Rezultatul -  în comparație cu vecinii,  ne plasăm pe locul 3, dar de la coadă. După numărul de victime în accidente suntem întrecuți doar de Georgia, Rusia și Kazahstan.

Ratingul țărilor europene după numărul de decese în accidente, 2010


Corupția ne omoară. Recunoaște guvernul, la fel și noi. Deși după Indicele de Percepție a Corupției Transparency International ocupăm locul 97 din 176 de țări, conform selecției  Magenta Consulting după spațiul geografic, ne situăm și aici la capătul listei. Pe aceeași poziție cu noi e doar Grecia. Iar mai corupți decât noi sunt Belarus, Kazahstan, Albania, Rusia, Azerbaidjan și Ucraina. 

Moldovenii plătesc cel mai des mită poliției, în peste 50% din cazuri, mai relevă studiul TI. Iar cei care aleg această metodă de "rezolvare a întrebărilor" sunt, cât n-ar fi de straniu, oamenii cu venituri mici. Pentru a evita penalitățile cu puncte, deschiderea de dosare și amenzile, în 2012 am "donat" voluntar pentru a ne fi trecute cu vederea încălcările 45.4 milioane lei.

Viitorul nu arată mai optimist. Doar 27,1% din respondenți nu oferă categoric mită. Iar numărul celor care consideră că e mai simplu de apelat la căi neoficiale crește pe an ce trece. De la 48,6% în 2007, la 53% în 2012. "Problemele" în Moldova se rezolvă în primul rând cu bani, apoi prin relații, urmate de cadouri.

Conștient de problemă, la elaborarea Strategiei Naționale pentru Siguranță Rutieră, guvernul a invitat experți din Marea Britanie și Georgia. Pe locul 1 în Europa pentru numărul mic de decese în trafic, dar și al reglementărilor dure, Regatul Unit este într-adevăr un exemplu bun de urmat. Drept argument ar fi costurile mari ale asigurării pentru mașină în cazul în care se comit accidente, practicate în această țară. În plus, și la capitolul corupție englezii sunt printre primii 10 cei mai netoleranți din Europa.

Georgia, deși ne întrece la numărul de victime cauzate de încălcările la trafic, ne este dată mereu ca model de succes în ceea ce privește combaterea corupției în rândul poliției într-un termen foarte scurt, prin înlocuirea drastică a angajaților din acest sector.

Urmare a acestor măsuri, condițiile de trecere a examenului auto au devenit mai dure. S-au instalat camere de supraveghere, s-au făcut schimbări la Regulamentul circulației rutiere, din septembrie câteva zeci de intersecții din Chișinău vor fi monitorizate video. Dar sunt aceste măsuri suficiente pentru a ne convinge că regulile sunt pentru toți? Că teribilismul post-sovietic pe care îl manifestăm, tineri fiind sau adulți, mai ales bărbații, făcând exces de viteză, conducând în stare de ebrietate, trecând la roșu nu sunt metode de a impresiona? Și că plătind mită evităm pedeapsa, dar acceptăm ideea că într-o zi, pentru că în Moldova e cu „hai să ne înțelegem ", putem deveni ucigași?

NB: Magenta Consulting recomandă să semnalați oficial încălcările de circulație la care sunteți martor pe http://pr.gov.md/eyewitness/. Aici puteți încărca video sau poze de la fața locului și să indicați strada, iar Poliția Rutieră are obligația să dea răspuns privind statutul sesizării.

Și fiți atenți la drum, cineva vă așteaptă acasă!

_____________________________________________

Acest articol a fost realizat în baza cercetărilor Magenta Consulting din mai multe surse, inclusiv:

http://www.saferoads.md/information/Police%20Exchange%20Programme.pdf

http://www.transparency.org/country#GBR_DataResearch

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

http://www.transparency.md/content/blogcategory/16/48/lang,ro/