Magenta Consulting continue să evalueze dezvoltarea mediului de afaceri autohton, realizazând trimestrial Barometrul de afaceri în colaborare cu Asociația Obștească Colaborarea Economică Moldo-Germană și Camera de Comerț și Industrie Franța-Moldova. Datele furnizate de Barometrul de afaceri pot fi folosite în scopul de monitorizare a evoluțeie climatului de afaceri, atât de managerii companiilor și autoritățile publice pentru monitorizarea perspectivelor de afaceri, cât și de investitorii străini în scopul determinării orientării investițiilor.
Rezultatele barometrul de afaceri din trimestrul IV, 2015, arată că:
- Tendințele generale ale Barometrului de afaceri au înregistrat cote mai scăzute comparativ cu datele din trimestrul trecut, având în vedere incertitudinele asupra situației macro-economice și financiare a Republicii Moldova, instabilitatea politică, lipsa unui acord cu FMI și absența sprijinului financiar internațional.
- Atât întreprinderile locale, cât și cele străine au atestat cote scăzute ale indicatorilor de activitate, atingând cel mai jos nivel din iunie 2015.
- Toate sectoarele de activitate analizate au înregistrat rezultate negative la capitolul climatului de afaceri, cele mai afectate fiind întreprinderile din sectorul bancar, financiar și cel al asigurărilor, precum și întreprinderile străine.
Perspectivele generale de dezvoltare a afacerilor
Din grafic se observă că pe parcursul trimestrului trecut întreprinderile chestionate se așteptau la perspective positive de dezvoltare a afacerilor. În trimestrul IV se observă o scădere considerabilă a acestui indicator, fapt ce semnifică că întreprinderile nu preconizează o îmbunătățire în trimestrul următor.
Tendințele principalilor indicatori de activitate ai întreprinderilor
Întreprinderile sectorului financiar estimează pentru următorul trimestru creșterea profitului, deși la capitolul climatului de afaceri semnalează cele mai scăzute ponderi înregistrate de până acum. Sectorul producerii rămâne la fel de sceptic cu privire la climatul de afaceri, cotele fiind negative pe parcusul a celor 2 trimestre. Însă, profiturile au crescut în trimestrul 4 față de trimestrul trecut, determinând prognozele positive pentru trimestrul următor. În barometrul de afaceri din trimestrul 3, profitul companiilor din domeniul serviciilor a corespuns așteptărilor, având valori positive. Aceeași tendință se observă și în cazul întreprinderilor din agricultură și comerț. În barometrul recent, companiile declară scăderi ale profiturilor în ultimele 3 luni, dar nu încetează să facă pronosticuri de creșteri în acest sens. Întreprinderile din sectoarele: agricultură, servicii și comerț manifestă opinii pesimiste aproape în egală măsură față de climatul de afaceri.
Metodologie: Sondajul a fost realizat în perioada 18/01/2016 - 5/02/2016 pe un eșantion reprezentativ de 562 de întreprinderi moldovenești și străine pe întreg teritoriul Republicii Moldova.