În mediu, un moldovean are în jur de 4-5 cumătri. Alături de rude, cu toți finii, verișorii și verișoarele, frații și surorile cifra cercului de relații sau a “pilelor” utile în obținerea beneficiilor poate deveni destul de impunătoare. Despre nepotism în Moldova vorbește fiecare. Fiind un subiect sensibil, însă, nu dispunem încă de cifre pentru a vedea cât de răspândit este fenomenul.

De aceea, Magenta Consulting demarează o cercetare ce va fi cuprinde 100 cele mai mari companii din Moldova. Studiul va acoperi 2 subiecte  — nepotismul și cronyism-ul. Primul tip de favoritism e numit în Moldova și cumătrism, iar al doilea tip reprezintă acele complezențe care se fac nu rudelor, ci prietenilor sau altor cunoștințe apropiate.

Cercetarea va acoperi echipele de manageri de top din motivul că anume ei influențează deciziile luate în companie și respectiv, performanța acesteia. Iar companiile mari la rândul lor influențează performanța întregii economii.  

Nepotismul va fi cercetat concomitent în 3 țări — Bosnia și Herzegovina, Albania și Molodva, iar întregul proiect este organizat de către FIM-HSG și finanțat de Swiss National Science Foundation. Primul workshop de inițiere a proiectului a avut loc în orășelul universitar St. Gallen din Elveția. La acesta au participat reprezentanții companiilor de cercetare din toate cele 3 țări participante. În cadrul workshopului s-a discutat metodologia ce urmează a fi aplicată și conținutul chestionarului. 

Studiul despre nepotism este o continuare a cercetării efectuate de către IPP și Magenta Consulting în anul 2012 pe tema ascensiunii în carieră în Republica Moldova. Pentru a vedea articolul despre rezultatele cercetării efectuate în 2012, faceți click aici.