Magenta Consulting, companie care efectuează cercetări de piaţă şi sondaje de opinie, consideră drept datorie a sa să informeze corect opinia publică şi ar dori să facă niște precizări în legătură cu apariţia în presă a unor articole în care se declară că ştirile PRO TV au cea mai mare audienţă dintre toate programele de ştiri în Chişinău şi în alte centre urbane ale ţării.

Suntem deranjaţi de apariţia unor interpretări mai puţin imparţiale ale audienţelor programelor de ştiri de la posturile TV şi considerăm că este nevoie să scoatem în evidenţă câteva modalităţi de influenţare a opiniei telespectatorilor.

Drept metodă banală de manipulare a notorietății canalelor TV pot servi audiențele programelor de ştiri, talk - showurile sau alte emisiuni. Telespectatorii (mai ales cei care nu vor intra în detalii privind metodologiile de realizare a sondajelor) vor asocia notorietatea şi ratingul unui program de ştiri cu ratingul canalului media în general. În final, se poate ajunge la confuzii şi declarații privind concurenţa dintre posturile TV, pe când, de fapt, este vorba doar despre concurenţa dintre emisiuni.

Îngrijorător este şi faptul că cercetătorii permit  ca datele sa fie interpretate greşit și prezentate parțial. Nu menţionăm banalităţi de marjă de eroare sau alte subiecte nesemnificative, dar ţinem să atragem atenţia că se poate manipula pe date precum segmentul vârsta, ora de emisie, durata programului, limba română/rusă. De exemplu, selectând un segment aparte cu vârsta între 18-49 ani, vom obţine date diferite decât ratingul programelor TV/canalelor TV pe întreagă populaţie.

De asemenea, cum a fost în cazul audienţei programelor de ştiri prezentate, se pot lua programe de ştiri de la ore diferite, cu durată de emisie diferită, limbi de comunicare diferite. În această ordine de idei, fiecare canal TV ar putea să-şi aleagă un segment benefic pentru comparaţie şi pentru a ieşi cît mai sus în ratingul general.

De fapt, aceasta este inadmisibil, pentru că prezintă date parţiale şi induce în eroare opinia publică.

Încă un moment-cheie, ce ţine de ratingurile realizate de către diverse companii de cercetare, îl constituie faptul că sondajele sunt efectuate după metodologii diferite, iar indicatorii în baza cărora s-au elaborat ratingurile nu sunt comparabili între ei. Acestea indică fie notorietatea, fie vizionarea declarată de către telespectator, fie calcularea unor indicatori cu ajutorul unor softuri speciale.

http://www.protv.md/stiri/social/stirile-pro-tv-chisinau-cel-mai-urmarit-program-de-stiri-in-chisinau.html

http://www.jurnal.md/ro/news/pro-tv-manipuleaza-opinia-publica-190174/

http://unimedia.md/?mod=news&id=21608