Articole asemănătoare

Portretul moldoveanului din 2016, desenat din statistici

Moldovenii fac cumpărături online. Sau nu?

Magenta a făcut matematica: cum și cât ulei vegetal consumă moldovenii anual

Trenul a luat locul cailor, iar acestea au fost înlocuite de micorbuze. În cursa celor mai populare mijloace de transport din Moldova câștigătoare e viteza. Vedeți mai jos topul Magenta al vehiculelor folosite de moldoveni pentru a călători, acum 100 de ani și în prezent.

La începutul sec. XX, principalul mijloc de transport terestru în lume era trenul. Mașinile la acea vreme fuseseră inventate, dar au început să traverseze străzile abia după 20 de ani. Moldova, gubernie rusească la acea vreme, deținea deja drum de fier. Prima linie de cale ferată a fost construită în 1856 de la Razdelna până la Cuciurgan. Peste 2 ani a fost extinsă până la Tiraspol, iar apoi până la Chișinău și Ungheni. Până la sfârșitul secolului XIX au fost construite liniile Tighina - Galați și Rîbnița - Bălți - Nouă Suliță. 

Caii erau cel mai popular mijloc pentru deplasarea dintr-o locație în alta. În plus, mulți dintre oameni, mai ales cei din zona rurală, ca să ajungă la o destinație mergeau pe jos ore sau chiar zile în șir.

Primul mijloc de transport în comun în Chișinău, au apărut tot la începutul sec. XX. Tramvaiul, format din vagoane fabricate în Germania, trase de cai, transportau oamenii simpli de la gară până la spitalul "Toma Ciorbă". Călătoria dura o oră și costa 30 de copeici.

Odată cu trecerea de la socialism la economia de piață, trenurile încă se mai bucurau de popularitate. Deși viteza maximă pe care o oferă și astăzi în perimetrul țării e de 50-60 km/h, acestea aveau pe atunci un orar cât de cât stabil. De la 1995 până în zilele noastre numărul pasagerilor care călătoresc cu trenul a scăzut însă de aproape 3 ori, fiind acum cel mai puțin popular mijloc de transport de la noi din țară.

73% din respondenții sondajului Magenta Consulting au declarat că demult nu mai iau trenul pentru a se deplasa undeva. Totuși 12% consideră acest mijloc de transport ca fiind unul comod și accesibil pentru călătorii spre Rusia, Ucraina sau România.

Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul de la 1995-2012

Mijlocul de transport al zilelor noastre este pe bună dreptate microbuzul. Mic și rapid acestea a scurtat cu mult timpul de călătorie dintr-o localitate în alta. În plus, tot din considerente de economie de timp este pe larg utilizat pentru deplasare în interiorul localităților mari, fiind și preferatul locuitorilor acestora, chiar dacă o călătorie cu microbuzul costă mai mult și, mai ales în orele de vârf, nu oferă cele mai plăcute condiții.

Frecvența călătoriilor cu microbuzul

Troleibuzele și autobuzele au înregistrat și ele o creștere de la 1995 încoace. Numărul pasagerilor cu aceste mijloace de transport a crescut de 1.3 ori în cazul autobuzelor și de 3.6  ori în cel al troleibuzelor. Avantajul e că biletele sunt mai ieftine și oferă mai mult spațiu pentru pasageri. Problema, e că nu sunt peste tot disponibile, acoperă trasee mai lungi, deci și călătoria durează mai mult.

Microbuz vs. autobuz/ troleibuz

Disponibilitatea tot mai mare a taxiurilor, a lăsat în trecut și vremurile când oaspeții erau nevoiți să rămână pe noapte. De la 725 în 1995, numărul călătoriilor a crescut până la 3422 în 2012, potrivit BNS.

O evoluție semnificativă se observă și în rândul călătorilor cu avionul. Condițiile mai bune de trai, alături de deplasările de serviciu, le permit moldovenilor să descopere lumea și din afara hotarelor țării. Aceasta chiar dacă biletele de avion încă mai costă destul de scump, iar la zborurile low-cost abia acum începem să avem acces de la noi din țară. Astfel, de la 725 de călători cu avionul în 1995, numărul acestora a crescut până la 673.000 în 2012.

Cea mai spectaculoasă creștere au înregistrat-o autoturismele. Starea proastă a drumurilor, nu-i împiedică pe moldoveni să-și achiziționeze o mașină, transformându-se pentru mulți în necesitate, iar pentru unii - și în posibilitate de a-și demonstra statutul. În doar 8 ani, conform BNS, numărul acestora practic s-a dublat, ajungând la 456.379.

Astfel, topul mijloacelor de transport folosite de moldoveni pentru a se deplasa dintr-o locație în alta mai mult de 100 de ani în urmă și în prezent, ar arăta cam așa:

___________________________________________________

Articol realizat în baza studiului Magenta Consulting privind frecvența utilizării mijloacelor de transport public și a datelor Biroului Național de Statistică.

Alte surse:

www.adevărul.ro

http://ro.wikipedia.org/wiki/Calea_Ferat%C4%83_din_Moldova